14:32:51

Reportage: En sjömannsförälskelse

allmänt / 2009-10-05



Lennart Greén var en sjöman 1952. Efter 3 år som gift ute på havet tog det slut,
han återvände hem på grund av Kärleken.

Det är en tidig måndag morgon, löven faller sakta ner från träden när jag slänger en blick mot fönstret.
Mikron plingar till och Lennart reser sig upp för att ta ut de varma bullarna, han ställer dom på bordet och bjuder på fika.

Lennart ska berätta för mig om sitt liv när han var ute på havet som sjöman.
Han började jobbet på däck 1952. Då var han redan gift och förälskad i Hjördis Nilsson.
– Livet på sjön var ett hårt arbete, men det var roligt och man fick lära sig mycket om kamratskap och hänsyn, säger Lennart och tänker tillbaka på den tiden.
– jag saknar det inte, det var ju så längesen.
De första åren saknade jag det men det har gått över nu och jag saknar det inte alls.

Lennart lämnade det livet för kärleken, han var så säker på att det skulle vara han och Hjördis för alltid.
Så innan dom gifte sig och innan han gick ut på havet så tatuerade Lennart sig på armen.
Ett svärd med en orm slingrad runt och Hjördis namn, den var ägnad till Hjördis.
– Jag var så säker på att det skulle
vara vi för alltid, men våra världar skildes ändå åt.
2008 den 10 januari dör Hjördis av cancer.

När jag lämnar Lennart sittande ensam i sin lilla stuga på landet, full av minnen och fotografier av Hjördis, så är han nöjd med livet ändå.

av Frida Greén
bild: Frida Greén
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin